Kommunpolitik

Rödgrön budget: Ny färdriktning för Enköping

Rödgrönt samarbete för Enköping presenterade idag vårt budgetförslag för Enköpings kommun 2011. Det är en budget med fokus på utveckling och kvalité i välfärden. Det är en satsning där vi prioriterar barn, ungdomar och äldreomsorg.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om en budget som Vänsterpartiet är mycket nöjda med. Budgeten rymmer bland annat satsningar på nattbarnomsorg för alla som behöver det, prioritering av miljöarbetet i kommunen, mer fokus på förebyggande arbete i Socialförvaltningens arbete med barn och ungdomar, en rejäl förstärkning av Westerlundska gymnasiets bibliotek, rätt till heltid för kommunens personal, fria arbetskläder inom barnomsorgen och äldreomsorgen, försök med gratis kollektivtrafik för pensionärer mitt på dagen, sänkta taxor för barnomsorgen för låginkomsttagare, satsningar på barn med särskilda behov i skolan, fler händer inom äldreomsorgen, ett rikare utbud av fritidsaktiviteter för barn, ungdomar och äldre, drama-verksamhet inom kulturskolan och en förstärkning av Westerlundska gymnasiets elevhälsovård.

Kort sagt en budget med många viktiga vänsterkrav, för en tryggare, mer rättvis välfärd i Enköping.

Ladda ner Rödgrön Budget 2011 – Ny färdriktning för Enköping (PDF)