Falsk marknadsföring

Almega (tjänstesektorns branschorganisation) presenterade häromdagen en undersökning som konjunkturinstitutet (KI) utfört. I den påstås att pigavdrag skulle skapa uppemot 10.000 nya jobb. Detta basunerades okritiskt ut i medierna och regeringen fick svara på när de tänker införa avdragen. I undersökningen hänvisas till Finland, som genomförde avdraget häromåret. En närmare titt på vad KI undersökt ger en annan bild.
KI påstår i sin rapport att 123.000 hushåll utnyttjade avdraget 2003, och Almega presenterar det finländska försöket som en succé. Men tittar man lite närmare bakom siffrorna ser man att det finländska försöket i själva verket är ett praktfullt fiasko. Den absolut största delen av avdragen i Finland handlar om samma tjänster som redan idag täcks in av ROT-avdraget. Den verkligt intressanta siffran är naturligtvis hur många nya jobb som skapats inom branschen ”traditionella hushållsgöromål” – det som pigavdraget egentligen handlar om. I Finland skapades 560 till 744 heltidsarbeten visar en nyligen genomförd utvärdering av försöket. Kostnaden för kalaset blev 830 miljoner kronor, pengar som skulle kunna göra rejäl nytta inom barnomsorgen, inom skolorna eller i vården. 3.000 vårdbiträden skulle kunna anställas för de pengarna. Vad känns mest angeläget – att höginkomsttagare får ett skatteavdrag för att få sin toalett skurad, eller att antalet händer i vården ökar?

När Almega påstår att uppemot 10.000 nya jobb skapas genom införandet av ett pigavdrag är det rent nys. ROT-avdraget skapar en del nya jobb. Det skulle även subventioner till bostadsbyggande göra. Införandet av pigavdrag har däremot som enda riktiga effekt att de som redan idag har råd att betala för att få hemmet städat får ännu mer pengar i plånboken

Magnus Ahlkvist (v)
Ordförande för Vänsterpartiet i Enköping