Valplattform 2022 – Vård och omsorg (inkl. socialtjänst)

Välfärden är till för alla – inte bara de som har råd. Vård- och omsorg är ett av kommunens största ansvar och därför kan vi inte sluta ta vårt ansvar genom att privatisera. Vi vill se en jämlik, kommunal vård- och omsorg som inte mäts i minuter – utan i kvalité. Vi tror på människor och tillitsbaserad styrning. Därför vill vi ta bort minutstyrda scheman inom äldreomsorgen.

För att samhället ska kunna utvecklas och den enskildes rätt till ett bra liv ska kunna uppnås måste vi satsa på preventiva insatser. Vi vill skapa ett samhälle som är byggt för människan och inte för den enskildes girighet. En förutsättning för en bra vård och för en bra arbetsmiljö är att det finns tillräckligt med personal. Vänsterpartiet arbetar därför för att styra resurserna till ökad personalbemanning i vård- och omsorgssektorn.

Kvaliteten på vården ska vara styrande, inte kostnaderna. Äldre ska känna sig trygga med den personal som kommer till deras hem. De anställda ska ges adekvat utbildning bland annat för att kunna kommunicera med de äldre. För att uppnå riktig valfrihet ska äldre själva kunna styra de dagliga insatserna, snarare än vilket företag de vill ha. Därför kommer vi att fortsätta  återkommunalisering av äldreomsorgen i Enköpings kommun, att när avtal löper ut ska kommunen återta driften. Och när vi ändå passar på att återkommunalisera driften så vill vi att andelen ekologisk och närodlad mat som serveras ska vara hög.

De äldre ska kunna ges valfrihet genom en meningsfull vardag och social gemenskap. De ska kunna vistas ute och upprätthålla vanor och intressen. Därför vill vi återinrätta träffpunkten på Kryddgården. Och vi vill starta ännu fler träffpunkter runt om i Enköpings tätorter – för allas rätt till ett värdigt liv. Vi vill skapa fler sociala mötesplatser för äldre för att motverka ensamhet och underlätta för enköpingsbor att leva ett aktivt och självständigt liv oavsett ålder.

Den kommunala socialtjänsten utgör samhällets yttersta skyddsnät. I för många år har förutsättningar för vår socialtjänst krympt, och därför säger vi nu stopp till det. Vi behöver prioritera de mest utsatta i vårt samhälle. Därför vill vi verka för att kunna bedriva en socialtjänst med tillräckliga resurser, både för medborgare och för de som arbetar. Arbetsmiljön och arbetsbelastningen behöver förändras, så att de som vill jobba inom socialtjänsten också kan göra det utan att behöva söka sig till andra yrken för att arbetet blir för tungt. Vänsterpartiet ska även verka för att det ska tillsättas tillräckligt med ekonomiska medel för att socialtjänsten ska kunna rekrytera personal som får tillräcklig lön och för att den hjälp medborgaren kan få inte ska bero på om det finns pengar eller inte. Personalen måste ges möjlighet att göra ett bra jobb. Det blir bättre för medborgaren, den anställda och samhället i stort.

Våld i nära relationer är en av de yttersta konsekvenserna av vårt patriarkala samhälle. Alla kommunens förvaltningar måste därför ha kunskap om denna fråga för att de ska kunna agera förebyggande och uppmärksamma när någon blir utsatt.

Klyftorna i samhället måste minska, för att alla ska kunna leva ett bra liv. Barnfattigdom måste bekämpas. Att satsa på socialt, förebyggande arbete gör stor skillnad för individen och sänker samhällets kostnader på sikt. Ungdomar som hoppar av eller inte börjar gymnasiet måste följas upp och erbjudas vettig sysselsättning eller utbildning.

Socialt förebyggande arbete är en uppgift för alla kommunala verksamheter som möter barn och unga. I områden med större behov av sociala insatser för barn och unga måste kommunen vara mer närvarande. Det vill vi möjliggöra genom att införa socialkontor i alla kommunens tätorter.