• Valplattform 20...

Valplattform 2022 – Säkerhet och beredskap

Vår kommun måste ha en bra beredskap för när eller om kriser inträffar. Det vill säga vi måste ha ett civilförsvar som fungerar. Kommun och befolkningen måste kunna försörjas med livsnödvändiga resurser samt att de viktigaste samhällsfunktionerna måste fungera när krisen inträffar. Vänsterpartiet vill att kommunen är mycket aktiv i dessa frågor, gärna i samarbete med statliga och regionala myndigheter.

Frågor vi ställer oss är: Hur bör kommunen samarbeta med Försvarsmakten och  MSB? Finns det planer och reserver för att kunna sörja för kommunens medlemmar även när kriser kommer? Finns det fungerande skyddsrum? Finns det planer hur man hanterar stora skyfall eller långa perioder av torka? Dessa frågor har fått förnyad aktualitet med anledning av det förändrade världsläget. Kommunens krisberedskap måste vara på tå för att kunna skydda kommunens medlemmar vid svårare kriser, exempelvis vid skogsbränder, cyberattack eller om elnätet slås ut.

Traditionellt har Sverige och Sveriges kommuner satsat på olika fredsbevarande åtgärder. Sådana åtgärder kan vara att skaffa vänorter i andra länder och att uppmuntra internationella utbyten inom t.ex. kultur, idrott, annan föreningsverksamhet och inom politiken. Sådana satsningar bör fortsätta.