Valplattform 2022 – Miljö och klimat

Vänsterpartiet vill att kommunen vid alla tillståndsbeslut och andra beslut ska utnyttja de möjligheter som riksdagen givit kommunerna i miljöbalken, plan- och bygglagen och andra lagar för att ställa krav utifrån hälso-, miljö- och klimataspekter. Vi vill att kommunen bjuder in det lokala näringslivet för att gemensamt avge klimatlöften om en snabb grönomställning i Enköping.

Vänsterpartiet vill verka för att Enköpings stads investeringar, i infrastruktur, bostäder, fordon och lokaler, alltid görs med syfte att uppnå högt ställda klimat- och miljömål, samt att biologisk mångfald blir en tydligare del i kommunens samhällsplanering. Vänsterpartiet vill att kommunen planeras utifrån miljö, klimat, jämlikhet och jämställdhet.

Erfarenheter runt om i världen visar att områden som till större del producerar sin egen el snarare än att bygga stora kraftverk för regionen är snabbare på att ställa om till fossilfritt. Vänsterpartiet vill att Enköpings kommun ska verka för att bli helt självförsörjande på förnybar el och fjärrvärme. Produktionen ska ske i egen regi och kompletteras av lokal mikroproduktion. Vi behöver en blandning av fossilfria produktionstyper där hela livscykeln tas med i en miljökonsekvensanalys

Kommunen behöver öka andelen närproducerat, krav- och rättvisemärkt mat i de kommunala verksamheterna. Utgångspunkten måste vara att värna om och öka den biologiska mångfalden. I vårt miljöperspektiv ligger också att ge den produktiva åker- och betesmarken status av en livsviktig resurs som måste förvaltas långsiktigt. För att främja biologisk mångfald och värna om jordbruksmarken ska kommunen bland annat motverka att mer mark tas i anspråk för att bygga motorvägar och köpcentra.

Vi vill att kommunen installerar solpaneler på kommunens alla fastigheter och startar ett kommunalt solcellsbolag för att ta tillvara på överskottsel. Solceller kan även monteras på fasader. Enköping bör erbjuda hyreshus att installera kommunala solpaneler på taken där överskottet återbetalas till hyresgästerna.

Enköpings kommun äger mycket mark. Som markägare kan vi bidra till ökad biologisk mångfald. Genom att omvandla gräsmattor till stadsängar underlättar vi för pollinerande insekter. Vi kan dessutom plantera fruktträd och bärbuskar på gemensamma grönytor för att ge Enköpingsborna tillgång till riktigt närproducerad frukt.

Kommunen bör inleda försöksverksamhet med vertikal odling för att minska tätorternas koldioxidnivåer. Även aquakulturer i landbaserade bassänger bör testas.

Vänsterpartiet tycker att Enköpings stad skall ta initiativet till att det installeras tillräckligt med elstolpar för att kunna förse den ökande andelen elbilar med laddningsmöjligheter.

Vi ser ett klimatsmart liv som ett bättre liv. Kortare arbetsdagar med mer tid för relationer och egna intressen, produkter som håller och lätt kan återanvändas och delas. Lokala företag och verksamheter ska få stöd och råd att ställa om. Kommunens verksamhet måste klimatanpassas så att äldreboenden klarar av framtida värmeböljor och lantbrukare inte står övergivna under torra somrar. Vi vill att kommunen anställer en klimatstrateg med uppdrag att se till att klimatomställning och klimatanpassning blir en självklar del av arbetet inom kommunens alla förvaltningar.