• Valplattform 20...

Valplattform 2022 – Landsbygd

Vänsterpartiet arbetar för är att hela kommunen ska leva. Vi vill skapa förutsättningar för att alla ska ha både rätten och möjligheten att bo där man själv önskar inom Enköpings kommun utan avkall på offentlig service. Vi anser att en positiv utveckling av landsbygden är en aktiv och långsiktig politik som ger landsbygden samma möjligheter som innerstaden. Utlokaliseringar av kommunala verksamheter som inte kräver en närvaro i centrum samt ökade möjligheter för service och näringslivsverksamheter är bara en del av de satsningar som krävs för en levande landsbygd. Vänsterpartiet vill ge lokala organisationer möjligheter att kunna ta över lokaler och ge kommunala bidrag vid renoveringar.

Service och stöd för byarna måste vara lätt tillgängligt, särskilt med tanke på de äldre. För att stärka företagande på landsbygden ska kommunen köpa närproducerade varor och förhindra att landsbygdens service slås ut av externhandelscentra.