Valplattform 2022 – Inledning

I trettio år har samma konsekventa politik förts i Enköping såväl som i Sverige i stort. Välfärden har underställts marknaden och allt som inte bedömts som lönsamt har prioriterats ned. Det har lett till stora samhällsproblem som under pandemin orsakat ödesdigra konsekvenser och avslöjat många brister i välfärden. Samtidigt står vi mitt i en klimatkris. Vi förbrukar naturresurser snabbare än vad de kan förnyas. Utan stora steg i närtid mot ett mer hållbart och motståndskraftigt samhälle kommer vår framtid att vara i fara.

Ojämlikheten ökar, med ökad psykisk ohälsa, ökad social orolighet och minskad tillit som följd. Andelen människor i Enköping som lever med en låg ekonomisk standard har ökat de senaste åren och skillnaderna mellan olika områden är stora. Pandemins effekter syns också i klassamhället. De av oss som är trångbodda och inte har möjlighet att arbeta hemifrån har drabbats hårdare av covid-19 än andra.

Vi lever också i ett samhälle där mäns och kvinnors livsvillkor skiljer sig åt. Det syns bland annat i lönebeskedet, sjuktal och utsatthet för våld i nära relationer. Betydligt färre unga kvinnor än unga män i länet uppger att de kan föra fram sina åsikter inom politiken.

Men utvecklingen är möjlig att vända. Det har Nooshi Dadgostar visat bland annat i striden om marknadshyror. Nu är det dags att vända utvecklingen även i Enköping.

Politik ska leda till ett bättre liv för alla. Medan andra partier förlitar sig på marknaden och blundar för klimatkrisen och växande ojämlikhet vill Vänsterpartiet bygga upp ett starkt samhälle för att rusta oss, kommunen och dess medlemmar, för att tillsammans lösa problemen.

Enköpings kommun bör sträva efter att återkommunalisera så många verksamheter som är ekonomiskt, socialt och verksamhetsmässigt försvarbart. Våra skattepengar ska inte gå till vinster hos privata företag om det går att undvika.

Alla rester av klassamhälle, patriarkat och andra förtryckarregimer ska uppspåras och bekämpas!

En röst på Vänsterpartiet är en röst på en stark kraft för ett Enköping med mindre klassklyftor, mer jämlikhet och med en hållbar vision för framtiden!