Valplattform 2022 – Föreningsliv, kultur och idrott

Trygghet skapas av ett tryggt samhälle som håller ihop och skapar mötesplatser för alla människor. Kulturen har stor betydelse för trygghet och en avgörande betydelse för demokratin. Kulturen får människor att mötas och den är ett bra verktyg för exempelvis integration. Ett fritt och levande kulturliv skapar ett tryggt, vackert och glädjerikt samhälle. Det utgör ett kitt som håller människor samman och ger oss en grund att stå på för att kunna förstå och ta ställning till samhället. Vi vill se kulturen som en jämställd och jämlik aktivitet där alla har möjlighet att delta oavsett ekonomi, ålder och bakgrund.

Enköpings kommun är till ytan en stor kommun och många Enköpingsbor bor utanför staden Enköping, på landsbygden eller i någon av tätorterna Örsundsbro, Grillby, Bredsand, Haga, Skolsta, Hummelsta, Fjärdhundra eller Lillkyrka. I dagsläget saknas det idrotts- och fritidsanläggningar i flera tätorter. Det vill vi ändra på. Därför vill Vänsterpartiet i Enköping att kommunen ska skapa fler platser i hela Enköping för både organiserad och spontana fritidsaktiviteter.

Enköping är på gott och ont, en stad som ligger nära andra stora städer. Här har vi i kommunen ett ansvar att skapa och möjliggöra att fler kan delta i aktiviteter på hemmaplan. Enköping både har, och har haft potential, att utvecklas till en grönskande kultur- och fritidskommun. Därför vill vi att kommunen ska renovera Joar Blå snarast, så att vi kan få det kultur- och medborgarhus som Joar Blå en gång varit, men vi vill inte att all kultur ska vara på samma plats för det blir vare sig mer eller bättre kultur om allt ska trängas i samma hus. Enköpings kommuns konsthall ska få fortsätta utvecklas i vackra Tingshuset och muséet ska få stanna kvar i kulturhistoriska intressanta och viktiga rådhuset. Detta skapar då en levande “kulturgata” längst kyrkogatan som börjar uppe vid kulturskolan och tingshuset och sedan slutar den nere vid Joar Blå och Enköpingsån.