• Valplattform 20...

Valplattform 2022 – Centrum- och stadsutveckling

Vårt centrum ska vara en levande plats för bland annat konst, inköp och umgänge. Kommunen behöver möjliggöra för att på ett lättare sätt skapa platser för samvaro, konst, gallerior och pop-up affärer. Kommunen behöver möjliggöra för rimliga hyror i centrum så att lokalerna i centrum kan utnyttjas av såväl ideella organisationer som andra verksamheter. Vi behöver satsa mer på socialt företagande. Vi vill arbeta för att Enköping ska vara en bra stad att starta, driva eller flytta sin verksamhet till, men vi ifrågasätter starkt den blågröna majoritets fokusering på kortsiktig ekonomisk tillväxt. Vi i Vänsterpartiet har en vision om ett framtida hållbart Enköping som präglas av mångfald och delaktighet.

För att få en stad med mångfald och delaktighet behövs resurser och lokaler med billiga hyror. Därför ser vi att Enköpings kommun startar en resursbank med tillhörande lokaler, där både privat- och företag kan låna och hyra billigare.