• Valplattform 20...

Valplattform 2022 – Bostäder

En bra bostad till en rimlig kostnad borde vara en självklarhet för alla. Så är det inte idag. Bostaden är en social rättighet och bostadspolitiken skall skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder till rimliga kostnader. Det är tydligt att när de privata värdarna och byggbolagen får bestämma byggs det främst för dem som har mycket pengar. För att lösa bostadsbristen och råda bot på hemlösheten måste istället allmännyttan byggas ut och hyresgästernas inflytande över sitt boende utökas. Kommunen får inte under några förhållanden föra över EHB:s medel till kommunens egen budget vilket är något vi i Vänsterpartiet ser som en dubbelbeskattning av hyresgästerna och därför är starkt kritiska emot.

Bostaden ska vara en grundläggande social rättighet och en del av välfärdspolitiken, inte en handelsvara som i dag. I vår stad ska det finnas samlingslokaler och ett rikt kulturliv i hela staden. En kraftig utbyggnad av hyresrätter i stadens alla områden behövs för att motverka en segregerad stad. Vi vill ställa högre krav än i dag på att privata aktörer även bygger hyresrätter.

Genom kommunala bostads- och byggbolag har vi möjlighet att förverkliga en bostadspolitik där alla har rätt till en bostad. För oss är det självklart att Enköping ska verka för sänkta hyror och nybyggnation med rimliga hyresnivåer. Det är därför viktigt att EHB har kontroll över byggprocessen till sina egna ny- och ombyggnationer, t.ex. genom att Enköpings kommun bildar ett eget byggbolag. Vi vill dessutom starta ytterligare ett kommunägt bostadsbolag med uppdrag att satsa på särskilda projekt som inte ingår i EHB:s uppdrag: nya byggmetoder, byggmaterial, arkitektur med mera.

Kommunen ska, via EHB och genom det kommunala planmonopolet, ställa krav på att all ny- och ombyggnad sker energieffektivt med klimat- och miljöriktiga produkter. Det ger lägre kostnader i framtiden och sparar miljön. EHB ska ta fram miljö- och energideklarationer på samtliga lägenheter. Kommunen måste säga nej till allt byggande med direktverkande el och ställa tydliga krav på utbyggnad av fjärrvärme i hela staden. Alla nya hus bör också vara försedda med solceller.

Genom att planera och bygga hyresrätter i stadens alla områden kan Enköping bygga den osegregerade staden. Det handlar om att EHB ska bygga med rimliga hyror som vanliga inkomsttagare kan betala. Kommunen ska vid markanvisningar ställa krav på de privata byggherrarna att bygga med rimliga hyror. Hyrorna ska inte höjas bara för att ett område utvecklas och får en rimlig skötsel. Därför kämpar Vänsterpartiet mot marknadshyror och vill även motverka så kallade renovräkningar. Renovräkningar innebär att lägenheter renoveras mot
hyresgästers vilja för att värden ska kunna höja hyran så mycket att hyresgästen inte har råd att bo kvar.

Vänsterpartiet vill sänka kraven på vilken inkomst som krävs för att få teckna ett hyreskontrakt hos de kommunala bostadsbolagen. Vi vill införa kompiskontrakt för unga och äldre som gör det möjligt för fler att dela lägenhet med varsitt förstahandskontrakt.

Enköping är omgivet av bördig åkermark, viket skapar vissa begränsningar för var och hur vi kan bygga. Vi motsätter oss mer bebyggelse på den bördiga åkermarken. Vi vill istället se varsam förtätning i staden och mer nybyggnation i tätorterna för att undvika att ta värdefull åkermark i anspråk. Enköping ska få möjlighet att växa men på rätt ställen!