Vinster i välfärden – vart tar alla pengar vägen?

Enköping—inte till salu

Vänsterpartiet säger nej till vinster i välfärden. Det är inte rimligt att vinstintresset ska få styra över skolor, äldreboenden och annan omsorg. Vi kommer att göra allt vi kan för att stoppa vinstintresset i Enköpings välfärd.

Vart tar alla pengar vägen?

Här berättar vi om två av de företag som har som affärsidé att omvandla enköpingsbornas skattepengar till privata vinster. Vi hade kunnat lyfta fram mängder med fler exempel, men historierna är rätt så lika. Den gemensamma nämnaren är att det är du som skattebetalare som står för finansieringen och ägarna till de privata välfärdsbolagen som tar ut vinsterna. En annan gemensam nämnare för de privata välfärdsbolagen är att de många gånger har lite väl täta kopplingar till borgerliga partier, framförallt till Moderaterna.

Aleris

Aleris är en sammanslagning av bolagen ISS Care och CarePartner. Fram till 2010 ägdes Aleris av riskkapitalbolaget EQT. EQT grundades av Investor, Wallenbergfamiljens ägarbolag. 2010 såldes Aleris, från EQT till just Investor. Vinsten vid försäljningen var ungefär en miljard kronor.

Aleris VD Stanley Brodén är gift med en av moderaternas riksdagsledamöter, Anne Marie Brodén, som särskilt engagerat sig i hälso– och sjukvårdsfrågor.

I Enköping bedriver Aleris hemtjänst, via dotterbolaget Aleris Omsorg AB.

Aleris Omsorg AB omsatte år 2012 971 miljoner kronor och gjorde en vinst på ungefär 50 miljoner kronor (källa: www.allabolag.se).

Attendo

Attendo ägs av IK Investment Partner, ett riskkapitalbolag. 2013 bestämde sig ägarna i IK Investment partner för att plocka ut en miljard kronor ur Attendo. Det är pengar som borde gått till välfärden, men som istället gick rätt ner i fickan på ägarna i IK Investment Partner.

En av Attendos tidigare ägare är Gustaf Douglas. Han har tjänat hundratals miljoner på privat välfärd. Han är också Alliansregeringens rådgivare i frågor om privat utförd välfärd och medlem i Moderaternas partistyrelse.

Attendos VD heter Henrik Borelius. Han är bror till en tidigare minister i Alliansregeringen, moderaten Maria Borelius.

I Enköping bedriver Attendo bland annat hemtjänst och demensboendet Rosengården.

År 2012 var Attendos omsättning 3,5 miljarder kronor och vinsten 244 miljoner kronor (källa: www.allabolag.se).

Vad vill Vänsterpartiet?

Vi vill avskaffa kundvalssystemet i hemtjänsten i Enköping. Istället vill vi införa äkta valfrihet, där den som behöver hemtjänst ska ha makt över vilken hjälp som ska utföras. Vi vill också återta privatiserade omvårdnadsboenden, så att varenda skattekrona används till verksamheten istället för till vinster i privata vårdföretag. Vi är däremot inte emot alternativa driftsformer. Vi välkomnar personalkooperativ och brukarkooperativ, så länge det är bra verksamhet och inte höga vinster som är målet.