Familjecentrum

Genom att klanta till upphandlingen av Enköpings Vårdcentral och Barnhälsovården i Enköping ser högeralliansen i Landstinget till att Barnavårdscentralen på Familjecentrum stängs, bara två och ett halvt år efter att Familjecentrum invigdes. Vi startar en namninsamling för att behålla BVC på Familjecentrum.

Familjecentrum har funnits vid Västerledsskolan i i Enköping ungefär 2½ år. Där har Öppna Förskolan och Barnavårdscentralen (BVC) funnits i samma lokaler. Den 1 januari 2009 flyttade BVC ut från Familjecentrum. Istället kommer BVC att finnas på de två vårdcentralerna i Enköping.

Vi vill behålla BVC på Familjecentrum. Vi tycker att det har varit bra att Öppna Förskolan och BVC har funnits i samma lokaler. På så sätt har föräldrar lättare kunnat få hjälp och stöd. Det har också varit bra att sköterskorna på BVC kunnat jobba med BARA barnhälsovård. På så sätt har de blivit kunnigare än om de även haft andra arbetsuppgifter.
Vi har startat en namninsamling, för att BVC ska flytta tillbaka till Familjecentrum.

Namninsamlingen finns på addressen www.namninsamling.com/familjecentrum

Vänsterpartiet i Enköping har också tagit fram ett flygblad om Familjecentrum, som vi kommer att börja dela ut i februari.

Har du frågor om Familjecentrum, eller andra frågor om landstinget är du välkommen att kontakta Magnus Ahlkvist ([email protected]), som är vår representant i landstingets Hälso- och Sjukvårdsstyrelse och Länsdelsberedningen för Enköping-Håbo.